صنعت IT در ایران چه مقامی در دنیا دارد؟بهتر است بپرسیم چند درصد این بازار بزرگ و پر سود را در اختیار دارد؟

آیا بیشتر تولید کننده هستیم یا مصرف کننده؟موانع پیشرفت این صنعت در ایران چیست؟آیا فرار مغزها تاثیری بر این صنعت دارد؟بیایید به بررسی کوتاهی از صنعت IT در کشورهای صنعتی بپردازیم و دلایل پیشرفت را در این کشور ها بررسی نماییم شاید پاسخی برای جواب تمام سوالهای بالا باشد.


اگر یکی از اعضای این صنعت باشید پیدا کردن جوابهای سوالات مطرح شده در ابتدای مطلب برایتان خیلی راحتتر میباشد ولی اگر قصد فعالیت در این صنعت را به هر عنوانی دارید برای یافتن پاسخ هایتان به کمی مطالعه و تحقیق نیاز دارید.همه این را میدانیم که هر میزان ارزش بیشتری باشد به طبع مشتریان بیشتر و تبلیغ کمتری وجود دارد بگذارید با یک مثال این مساله را روشن کنیم شاید بارها و بارها نام شرکتهای بزرگ مایکروسافت،اپل و گوگل را شنیده باشید و این را هم بگویم که نام موسسان و سهامداران این شرکت ها در صدر پر درامدترین افراد دنیا میباشند.شاید مقایسه اساسی شرکت های مذکور با نوع صنعت IT در ایران زیاد منطقی به نظر نرسد ولی هدف این مطلب بیان بعضی از نکاتی است که در تمام دنیا ثابت بوده و اصول رشد و ترقی را برای شرکت های IT پایه ریزی میکند.

1.برای حرکت یک ماشین چرخیدن یک چرخ کافی نیست.

2.برای شروع حرکت باید استارت زد.

3.راننده که دیگر جای خود را دارد.

حالا بیایید نگاهی داشته باشیم به ماشین مایکروسافت و رانندگانش.چه کسی استارت زد و حالا چه کسی ان را میراند؟کدام چرخ ها حرکت این ماشین را مهیا میکنند؟

زمانی در یکی از سایت های خبری خواندم یکی از سازمان های ایرانی ساخت نرم افزار سازمانیش را به یک شرکت آلمانی واگذار کرده.آیا شرکت های ایرانی توان انجام این پروژه را نداشته اند؟یا بهتر است بپرسیم آیا نیروی انسانی خبره وجود نداشته است؟شاید شرکت های ایرانی مبلغ بیشتری را برای این پروژه طلب کرده اند؟جواب این سوال ها هر چه باشد مهم نیست مهم عدم حرکت صحیح و راضی کننده این ماشین است.پیشنهاد میکنیم برای آگاهیی بیشتر در این زمینه در گوگل جمله "وضعیت شرکت های هند در IT" را جستجو کنید.

با نظرات خود میتوانید دیگران را به چالش بکشید و قراموش نکنید که نقد اصولی بسیار مفید میباشد.